HTML

megoldás a tanulási problémákra

mivel azt tapasztaltam, hogy a közoktatásban éppen a lényeget - vagyis azt, hogyan tanuljunk - nem tanítják meg, és ettől sokan szenvednek, szeretnék egy cikket közölni, és értekezni róla.

Friss topikok

Linkblog

Archívum

Létezik a hatékony tanulás módszertana. Érdekel?

2007.06.08. 01:17 jaga

Nos, olvastam egy cikket egy általam hitelesnek tartott személytől, akiről nem tudtam, hogy ilyen problémákkal küzdött. Tanár emberről van szó, aki komolyan is veszi a tanítást, és mellesleg nagyon jól csinálja. De ezzel a problémával még ő sem tudott mit kezdeni. Egy darabig. Aztán jött a megoldás, ami hihetetlen eredményeket produkált. Szerintem ez már-már csoda, de ezt mindenki döntse el maga.

A cikkét idézem, jó olvasást!

 

DISZPEDAGÓGIA,

avagy az oktatás fogyatékossága

 

Diszlexia, diszgráfia… Mit is jelentenek? Egyeseknek valami fogyatékosságot, másoknak pszichológiai esetet, és sokaknak egy életre szóló bélyeget. Másságot, kirekesztettséget, reménytelenséget, szégyent. Mi okozza? Nem tudjuk! Hogy lehet kezelni? Nem tudjuk!

 

Azt viszont igen, hogy csak rövid ideje kerültek be a köztudatba ezek a kifejezések. Az 1973-as Bakos-féle Idegen szavak szótárában még nem találjuk meg őket, tehát nem léteztek. 1994-ben már megtalálható benne: diszlexia, (orvosi szakkifejezés) 8-9 éves gyermekeknél fellépő, nem szellemi/érzékszervi károsodásból eredő olvasási zavar; diszgráfia (orv. kif.) írászavar, írási képtelenség.

 

Valójában minden olyan gyerekre azt mondják, hogy diszlexiás vagy diszgráfiás, akinek írás-olvasási nehézsége van, és azt az iskolában nem tudják kezelni.

Már hallottam úgy is nevezni, mint korunk civilizációs betegsége. Betegség?! Vagy csak nem tudunk mit kezdeni vele?! Egy biztos, nagyszámú „kialakulása” egybe esik az újabb és újabb írás-olvasási csodamódszerek világra jöttével. Mi baj volt a régivel? Emlékszem, rajzoltuk a vastag piros-kék ceruzával az újságpapírra a betűket órákon át. Kórusban gyakoroltuk a kártyákról a betűk felismerését. Mi még betűkből raktuk össze a szótagokat, és hónapokon keresztül csak szótagolva olvastunk. Nem volt olyan iskolatársam, barátom, családtag, aki ne tudott volna megtanulni írni, olvasni.

Persze, voltak, akiknek nehezebben ment a betűvetés, de diszlexiáról, diszgráfiáról nem is hallottunk.

 

26 éve foglakozom oktatással. Annak idején magyar szakosként végeztem. Személyes tragédiaként éltem meg, hogy gyermekem két hónap után úgy jött haza az iskolából, hogy a szemetesbe ürítette a táskája tartalmát, és kategorikusan kijelentette, hogy soha többet nem akar könyvet látni. És ez csak a kezdete volt egy közel 10 évig tartó reménytelen küzdelemnek.

Lelkiismeretes anyaként mindent megtettem, amit csak mondtak nekem az iskolában. Így jutottam el a Meixner Alapítványhoz is, ahol egy pszichológus és egy logopédus a vizsgálatok után megállapította a tényt: diszlexia, diszgráfia. És mellesleg közölték, a gyereknek nincs sok tartaléka, csodákra ne várjunk, sokat nem tud fejlődni. Talán, ha beviszem egy kisegítő osztályba, ahol hasonló képességű gyerekek vannak, nem fogja zavarni a „különbség”.

Kimondták az ítéletet! Megoldás nélkül!

Az egyetlen, ami erőt adott, hogy úgy gondoltam, gondolom ma is, mindig van egy jobb állapot.

Megtalálni hozzá a megoldást azonban egyáltalán nem volt ilyen egyszerű. Megismételt első osztály, másfél évnyi Meixner-módszerű tanulás magán órákon, és az eredmény semmi!

A gyermekem pedig, aki korábban mozgékony, cserfes volt és számos baráttal rendelkezett, egyre visszahúzódóbb, csendes és magányos lett.

Nem értettem, mire jó a pedagógia, ha még azt sem tudja elérni, hogy egy értelmes - tehát nem értelmileg fogyatékos - gyerek meg tudjon tanulni írni és olvasni! Hogyan férhet hozzá a tudományok, művészetek kincsestárához, ha az alapvető képesség el van zárva előtte?

 

Mit tudnak valójában a pedagógusok? Mit biztosít egyáltalán az oktatási rendszerünk?

Az egyetlen, amit tenni tudnak, engedményeket adnak ezeknek a tanulóknak. Alacsonyabb a mérce, nem kell írásban felelni, a diploma nincs nyelvvizsgához kötve, sőt már olyan esetről is értesültem, hogy egy 10 éves kislány teljesen fel volt mentve írásból és olvasásából!!! Tudják, úgy, mint néhányan testnevelésből! És az életben való megfelelésből ki fogja felmenteni, a teljes, boldog életből milyen igazolással maradhat távol?

 

Kedves pedagógus társaim, tisztelt Oktatási Minisztérium, nem kéne ezzel kapcsolatban tenni valamit?

 

Ismerjük be őszintén, azzal, hogy nevet adunk neki latinul, és engedményeket ragasztunk hozzá, még nem teljesítettük a kötelességünket. Mi arra tettünk fogadalmat, hogy tanítunk, mégpedig eredményesen. Az oktatás egyetlen mércéje, csakis az lehet, hogy hány fiatal tudja tisztességesen megállni a helyét a társadalomban, a munkájában és a családban. Ez alól semmilyen pecsétes igazolás nem adhat felmentést! Sem a gyerekeknek, sem pedig nekünk, pedagógusoknak, szülőknek!

Alig két éve, egy ismerősömmel beszélgettem a gyermekem tanulási nehézségeiről. Érdekes volt, egyáltalán nem sajnálkozott az eseten, általában ugyanis ezt a reakciót váltottam ki másokból. Kezembe nyomott egy tanulási programot, és azt mondta, „Csináljátok végig! Minden gyereket meg lehet tanítani írni és olvasni.” Ez az Alkalmazott Oktatástan Alapítvány standard programja az írás és olvasás alapjainak elsajátítására. Néhány este alatt végig mentünk rajta. Egyszerűnek, kicsit talán túl egyszerűnek is tűntek a feladatok. Az eredmény azonban lélegzetelállító volt. Az akkor már 14 éves gyermekem folyamatosan, hibátlanul olvasott, és képes volt leírni a gondolatait! És mindezt élvezettel!

Jelenleg 4-es, 5-ös tanuló. Nem éltünk a felmentéssel az idegen nyelvvel kapcsolatban, és angolból jeles, most készül a nyelvvizsgájára!

Sőt az ő közreműködésével, és a fent említett program segítségével már több gyereknek sikerült megszabadulnia a sötét diszlexia-diszgráfia mély bugyrából. Mindösszesen néhány nap alatt!

 

Jogos a kérdés!

Miért nem használják ezt a módszert minden iskolában? Kinek a felelőssége, hogy az Oktatási Minisztérium nem vette fel a javasolt tanulási módszerei közé?

Kérdésemre azt a választ kaptam, hogy azért került ki a minisztérium által javasolt pedagógus továbbképzési programból, mert a módszer megalkotója az az L. Ron Hubbard, akinek a nevéhez egy vallási filozófia is kötődik. Pezsgőt is iszunk, trappista sajtot is eszünk, pedig ezeket is szerzetesek találták föl.

Önös érdekből van-e bárkinek joga nem odaadni a megoldást, és így egy modernkori analfabétizmust létre hozni? 

 

Diszlexia és diszgráfia pedig nincs! Csak kezeletlen tanulási akadály! Ennek a neve pedig nem más, mint „DISZPEDAGÓGIA”!

ÉS NINCS FELMENTÉS!

 

Kéne tenni valamit ezzel kapcsolatban!

"

A cikk írója Nagy Szilvia, akinek ezúton köszönöm, hogy leközölhettem a cikkét, és örülök a sikerének. Csodálatos érzés lehet, amikor átsegítjük a gyermekünket egy nehézségen, és újra boldognak látjuk.

Ha bárki úgy érzi, hogy szüksége lenne segítségre a témát illetően, az jelezzen bátran, mert lehet tenni valamit ezzel kapcsolatban!

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hatekonytanulas.blog.hu/api/trackback/id/tr1394721

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rea · http://www.vilagmegmentes.blog.hu 2007.06.08. 10:17:14

Az én lányom egy picivel szerencsésebb volt, mivel én ismertem L. Ron Hubbard tanulással kapcsolatos felfedezéseit és tanulási/tanítási módszertanát mikor mi elkezdtük az általános iskolát.

Róla még azt is érdemes tudni, hogy már az óvodában észrevették, hogy a csoporttársaihoz képest kiemelkedően jó képességekkel rendelkezik. Nagycsoportban 100-ig tudott számlálni (elsorolni a számokat egymás után) és 20-ig tudott összeadni és kivonni, valamint a szorzás foglalkoztatta. A betűk kb. felét felismerte, az utcán jártunkban-keltünkben vidáman sorolta amiket tudott és folyamatosan kérdezgette a többiről, hogy „ anya, az milyen betű?”

Ezeken az „eredményeken” felbuzdulva nem egy szokványos iskolába írattam be, hanem egy kéttannyelvű (angolos) iskolába a második kerületben. Habár az oktatási törvény pontosan rendelkezik arról, hogy a 6-7 éveseket tilos felvételeztetni, ebben az iskolában volt felvételi (ma is van), csak éppen iskola érettségi vizsgálatnak nevezték el. Abban az évben 87 gyerek jelentkezett ebbe az induló osztályba és 25-öt vettek fel. Az igazgató meg is mondta, a környékbeli ovikból a legjobb képességűeket hozzák a szülők és azoknak is a „krémjét” veszik fel. Erre rendkívül büszke volt. Engem pedig, mint kissé túlbuzgó szülőt fűtött a gondolat hogy, hurrá az én gyerekem csupa okos gyerekkel lesz körülvéve és így nyilván még nagyobb tudással felvértezve fogja befejezni néhány év múlva az iskolát.

Nem így történt.
Még csak november közepe volt (hangsúlyozom, másfél hónapot járt iskolába!) amikor közölte, hogy nem akar tovább iskolába járni, mert ott csak elbutul az ember. Ekkor már tudtam, hogy a matematikai alapműveletek 10-ig is néha gondot okoznak neki. Az olvasással kapcsolatban ekkor még nem fogtam gyanút. A Hubbard úr által kidolgozott tanulási módszerekkel kezeltük azokat a tanulási gondokat, amiket az iskolában megszerzett és még mindig nem aggódtam.

Majd a félévi értékeléskor azt mondta a tanárnője, hogy a kislányomnak nehézsége van az olvasással, logopédus már „megvizsgálta” és egyet ért a tanárnővel, hogy nagy valószínűséggel diszlexiás a gyerekem. Kérte a beleegyezésem, hogy pszichológus is „megvizsgálhassa” hogy ő is alátámaszthassa ezt a szakvéleményt. Így a gyerek kaphat könnyített követelményt, igaz ugyan, hogy az angolos osztályból át kell mennie a simába, hiszen nyilván nem fog tudni megtanulni angolul.

Mivel nekem már akkor is meggyőződésem volt, hogy ilyen betegség nincs, ebbe nem egyeztem bele. Valamint először visszafogott, később kemény hangnemben kértem a tanárnőt, hogy ossza meg velem a tanítási módszereit, hogy láthassam, mi történik az én „versenyistállós” gyerekemmel. Az eredmény mindössze annyi volt, hogy a tankönyvet nézzem meg, annak mentén haladnak, és legyek szíves esténként gyakoroltatni a gyereket, minden napi olvasmányt olvasson el a gyerek 10-szer, ez majd kezeli a helyzetet. Szerinte.

Na és itt jön a szülő felelőssége. Tehettem volna, hogy hallgatok a tanárnőre, hiszen ő a „szaktekintély” a témában. De nem ezt tettem. Hubbard úr tanulási módszerének egyik alap köve, hogy ha a személy nem tud egy szöveget megérteni vagy akadozás nélkül elolvasni, akkor nem érti, vagy nem teljesen érti a szövegben szereplő szavakat. Így hát én semmi mást nem tettem esténként, mint megnéztem minden tananyagát a kislányomnak, megkerestem, hogy mik lehetnek azok a szavak amiket nem ért, és azokat tisztáztuk. Az olvasmányok szövegét felolvastattam vele (csak egyszer, nem tízszer!) és ott is megnéztük a szavakat amiket nem ért.

Ehhez még azt érdemes tudni, hogy olvasás órán a szöveget először felolvasta a tanárnő, aztán mondatonként a gyerekek (egy mondatot az egyik, aztán egyet a másik és így tovább), elvégezték a könyv szerinti feladatokat, majd a napköziben megismételték ugyanazt. Tehát estére a gyerek minimum négyszer már találkozott a szöveggel! Mégis rendszeresen előfordult olyan hogy az olvasással otthon így haladtunk: „… és a róka keresztül szaladt a pitvaron.”- olvasta a 6 és fél éves Budapesten nevelkedett gyerek. Majd megkérdeztem: „Mi az hogy pitvar?” Nem tudta. Pedig minden épeszű felnőtt tisztában van vele, hogy ma már egy vidéki gyerek sem feltétlenül tudja, mi az a pitvar. Csodálatos a magyar nyelv és a népmeséink szintén, a tanárnak meg az a kötelessége és a felelőssége, hogy megtanítsa a gyereknek. De úgy tűnik, a hogyant nem tanítják az egyetemen. Sajnos.

Minden esetre, mi nem csináltunk mást otthon a tanulással kapcsolatban, mint az ilyen és ehhez hasonló akadályokat kezeltük.
A tanárnő első osztály végén azt mondta, szépen haladunk. Második osztály végére pedig ötöst adott minden tantárgyból. És bizonyítvány osztáskor, megkérdezte, hogy napi hány oldalt olvas a gyerek. Ekkor mondtam el, hogy maximum egyet. Nagyon értetlenül nézett. Ekkor néhány szót meséltem neki erről a módszerről és mondtam, bontsa ki az év végi ajándékát, mert abban az a könyv van, amiben le van írva ez a módszer.

Aztán eltelt az a nyári szünet is. És szeptemberben kiderült, hogy semmi nem változott a tanárnő módszereit illetően. Ekkor átiratkoztunk egy másik „átlagos” általános iskolába. Ott a tanárnő bár nem ismerte ezt a módszert, de amikor beszéltem neki róla, érdeklődését fejezte ki. És további információkat kért, hogy mint továbbképzésre elmehessen és megtanulhassa.

Még egy hét van az idei tanévből, most végzi a negyediket. A lányom többségében ötösöket kap, elvétve néhány négyest. Az egész osztály teljesítménye nagyon jó. Sem a lányomról, sem más gyerekről az osztályban fel sem merül a diszlexia-humbug.

Tudom, hogy ez egy működőképes technológia és hiszem, hogy vannak olyan elhivatott tanárok és szülők akik tényleg tenni akarnak a gyerekekért.

Szaros gerle · http://gerlefeszek.blog.hu 2007.06.21. 13:19:44

"1973-as Bakos-féle Idegen szavak szótárában"


ebben a könyvben nincs benne a koitusz, tehát azelőtt nem dugtak az emberek? furcsa

Zóra 2007.06.27. 10:18:15

Szaros gerle!
Ha mindössze ennyit tudsz hozzászólni, minek kontárkodsz bele? Én megoldásokat keresek, így találtam erre az oldalra. Utána fogok még jobban is nézni ennek a módszernek. De örülnék, ha kiderülne, hogy van megoldás a fiam problémájára. Mert eddig csak azt kaptam az úgynevezett fejlesztő pedagógusoktól, hogy fogadjam el ilyennek. Gyakorlatilag nincs megoldás. Ide meg jószándékból ír valaki és te egy töredék mondatát kiemelve alpári módon fikázni kezded?! Milyen ember vagy te?!

Az oldal szerkesztőjének pedig gratulálni szeretnék, hogy egyáltalán próbál segíteni azzal, hogy elérhetővé teszi ezeket az információkat. Arra szeretném kérni, hogy írja meg azt is, hogy hol lehet jelentkezni erre a tanulási tanfolyamra.

jaga 2007.07.02. 18:41:41

zóra: bocsi a kései válaszért. a válaszom röviden ennyi: van megoldás. :) kérlek adj egy email címet, és részletesen leírom, hogyan tudsz segíteni a gyermekednek. mire kezdődik a suli minden rendben lesz a tanulásával.

igyekszem újabb postot írni hamarosan.

jaga 2007.07.12. 16:06:38

no, van egy sztorim, amit érdemes leírni. a párom egy barátnője beiratkozott a tanulás alapvető kézikönyve tanfolyamra (BSM). úgy érezte, hogy hasznára válna a tudás, hogyan is kell, illetve célszerű tanulni egy tárgyat. szépen haladt, mesélt nyereségeket, hogy kezdi érteni, hogyan is működik egy-egy tanulási akadály, és hogy hamarosan lezárja a tanfolyamot. aznap, amikor zárnia kellett volna éppen náluk voltunk, és amikor hazaérkezett, akkor tiszta idegbeteg volt. vagyis inkább rendkívül zaklatott volt (így szebben hangzik :)), és azt hangoztatta, hogy soha többet nem megy tanulni, utálja az egészet, és egy nagy rakás szar. nos, egy átlag ember ilyenkor jól egyetért vele, és talán még a pártját fogva elkezd vele egy követ fújni. de mi már végeztük a tanfolyamot, és tudtuk, hogy mi az "ok". az ok valójában egy meg nem értett szó. a párom elővette a könyvet, és leült vele, hogy tisztázzák, miért is alakult ki ez a faramuci helyzet. kb másfél óra keresgélés, szótisztázás után a lány újra vidám volt, értette az anyagot, és újra volt kedve a tanfolyamhoz. igen, hát persze, kimostuk az agyát :))) valójában az történt, hogy végigmentek azokon a részeken, ahol legutóbb járt, és letisztáztak minden olyan szót, illetve kifejezést, ami nem volt teljesen világos. hoztak rá példákat az életből, hogyan is lehet ez, vagy az. egyszerűen eljutott a megértés szintjére, és a zaklatottsága eltűnt, vigyorgott, és egyszerűen attól, hogy értette az anyagot újra volt kedve tanulni. döbbenetes. és ez egy igaz történet.

gondoljatok csak bele, fordult már elő valaha veletek az iskolában olyan, hogy tiszta idegbetegek lettetek, hogy miért kell ezt a sok fa**ságot tanulni, és egyáltalán legszivesebben hazamennétek, és soha többet nem jönnétek többet a suliba? hát, velem néhányszor volt ilyen. és sajnos a tanulási tech nélkül jártam iskolába 16 éven keresztül. de lényeg, hogy most már tudom, hogyan kell tanulni, és képes vagyok bármit elsajátítani.

zóra: a tanfolyam egyébként 12 ezer ft, és budapesten van kb 10-15 hely, ahol el tudjátok végezni, kb 2-3 hét alatt napi 3-4 órás tanulással. de vidéken is vannak helyek, ahol el lehet végezni.

üdv

viktor134 2007.07.12. 17:34:30

Kevés.

Tudom, hogy reklám, de lehetne vmi konkrétumot.

Hol van róla köynv, több infó, bármi? Azhogy gyorsabban és jobban tanuljak, még így 30 éves fejjel is érdekelne.

Aztán majd ha lesznek pulyák, akkor az is megoldva már előre. :)

jaga 2007.07.13. 10:33:28

www.shp.hu/hpc/hpc_member_2g.php?azonosito=dislexia&oldalkod=1124039069

viktor: itt találsz infokat, illetve beszélhetsz emberekkel, akik segítenek.

www.shp.hu/hpc/hpc_member_2g.php?azonosito=dislexia&oldalkod=1124039069

örülök, hogy érdekel a lehetőség. a könyv bármelyik dianetika vagy szcientológia központban megvásárolható, illetve elvégezhető a tanfolyam. célszerű a tanfolyamot elvégezni, mert az nagyobb megértést ad a gyakorlataival, és a tanfolyamfelügyelői ellenőrzésekkel, mint ha csak elolvassa az ember, de természetesen már a könyv elolvasása is segíthet.

az elv egyébként nagyon egyszerű: "Ha valaki felhagy a tanulással, belezavarodik az anyagba, vagy képtelen megtanulni valamit, annak egyetlen oka van: továbbolvasott, amikor nem értett egy szót."

nézzünk egy példát. kérlek olvasd el egyszer az alábbi mondatot, és majd fordulj el a számítógéptől, és számolj el 10-ig, majd mond el, hogy mit olvastál. tényleg csak egyszer olvasd végig, ne memorizáld.

a macska felmászott az asztalra, és megette a vajat.


na, ez könnyen ment, ugye? szinte láttad a képet, ahogy a macska megeszi a vajat az asztal közepén. ja, valószínüleg teljesen érthető volt.

akkor most nézzünk egy másik mondatot. ezzel ugyanezt a játékot játszd el.


Azt találták, hogy a crepusculum beköszöntével a gyermekek nyugodtabbakká váltak, míg máskor sokkal élénkebbek voltak.


na, ez hogy ment? el tudtad ismételni a mondatot? el tudnád mondani, hogy mit jelent a mondat?

na, ez a meg nem értett szó jelensége. a mondatban ugyanis nagy valószínűséggel a crepusculum jelentése nem volt ismeretes számodra. ezzel nincs baj, hiszen idegen szó, nem nagyon használjuk. de figyelj csak!

Azt találták, hogy a sötétedés beköszöntével a gyermekek nyugodtabbakká váltak, míg máskor sokkal élénkebbek voltak.

így milyen? most mennyivel volt másabb? érthetőbb volt? láttad a képeket hozzá, ahogy esteledve elcsitul a gyerek, és lassan álomra hajtja a fejét? ja, ez így teljesen érthető mondat.

nos, amikor olvasol egy szöveget, és áthataldsz egy ilyen szón, vagy egy bármilyen szón, amit nem értesz (lehet olyan is, hogy azt gondolod, érted, de vannak olyan esetek is, amikor sajnos nem a helyes meghatározásod van), és haladsz tovább, akkor egy pici figyelmi egységed leragad annál a területnél, ahol a szó volt, hiszen nem értetted meg. és mivel leragadt a figyelmi egység, így az azt követő részek már nem rögzülnek olyan jól, és hiányos lesz a megértés.

no, ez egy rövid bemutató volt arról, mit is jelent a meg nem értett szó. a téma azért mélyebb egy picit, de bárki számára megérthető, és elsajátítható.
ja, és a tanulási technológia nem csak ebből áll, több részből tevődik össze.


jó tanulást :)

jaga 2007.07.13. 10:36:51

ja, ha bárki a témával kapcsolatban akar keresgélni a neten, akkor a goole-be írja be, hogy: alkalmazott oktatástan

vannak jó oldalak.

jaga 2007.08.01. 11:29:14

www.twth.org

21 rövid kis videó az "Az út a boldogsághoz" kisfüzetből.

nekem tetszik :)

Kaves 2007.08.13. 23:16:13

Kaves 2007.08.13.

jaga! Köszönöm a jó gondolatot, az "alkalmazott oktatástan" talán segít nekem is egy probléma megoldásához.

szaros gerle 2008.09.19. 23:29:57

AKI annyira hülye hogy nem tud irni és olvasni az dögöljön meg!!!!
süti beállítások módosítása